Contacten met de pers

Het is niet eenvoudig om sportduikactiviteiten in de pers onder de aandacht te brengen. Wat dat betreft is onderwaterhockey of vinzwemmen relatief gezien makkelijker: daar gaat ‘t over competitie, uitslagen en kampioenen. Maar hoe haal je – ook als duikvereniging – het nieuws?

Tip 1: trek de aandacht van een journalist

Bedenk dat journalisten dagelijks ontzettend veel persberichten ontvangen. Om hun aandacht te trekken zul je dus een aantrekkelijk, prettig leesbaar en makkelijk over te nemen persbericht moeten aanleveren! Daar kun je onderstaande formats voor gebruiken. Zorg dat de inhoud actueel is, en interessant voor het overgrote deel van de lezers van het magazine of de krant. Bedenk bovendien dat alles wat ‘normaal’ is bijna nooit het nieuws haalt. Belicht je nieuws of event dus als een bijzonder, uniek gegeven! Ook een BN’er bij de gebeurtenis kan de publiciteitswaarde verhogen.

Tip 2: benut de mogelijkheden van huis-aan-huis-bladen

Voor sportverenigingen is het in de meeste gevallen niet van belang om de landelijke pers te halen; lokale of regionale bekendheid is voldoende. In vrijwel iedere gemeente worden gratis huis-aan-huisbladen verspreid. Vaak worden dit soort bladen intensiever gelezen dan reguliere dagbladen! Bovendien zijn huis-aan-huisbladen meestal snel(ler) bereid om persberichten te plaatsen, zéker als dat netjes wordt aangeleverd: een korte, bondige en foutloze tekst, inclusief een (rechtenvrije) kwalitatief goede foto.

Tip 3: zorg voor een goede timing

Je timing van het benaderen van de pers is belangrijk. Zowel het moment in de week, als het moment in het jaar! Wat betreft het eerste: houd rekening met de dag waarop de deadline van de redactie is. Stuur je persbericht dus niet vlák daarna, dan weet je zeker dat ‘ie ondersneeuwt! En wat betreft je timing qua moment in het jaar: als je de aandacht wil trekken van mensen die in de zomer hebben kennisgemaakt met snorkelen en/of duiken, dan is het slim om vlak na de zomervakantie een persbericht te versturen.

Tip 4: onderhoud het contact met journalisten

Ben je in contact gekomen met een journalist? Nodig hem of haar eens uit om tijdens een clubavond met een fles op de rug het zwembad in te gaan. Op die manier kan iemand ervaren hoe het is om onder water te ademen en gewichtsloos te zijn. Gegarandeerd dat dat een leuk, maar vooral ook positief stukje oplevert! Zorg er wel voor dat de journalist ook onder water gefotografeerd wordt en lever die foto per e-mail in redelijk formaat aan. Alle kans dat je vereniging goed in beeld komt én dat je er een contactpersoon bij hebt als het gaat om het plaatsen van persberichten over je duikvereniging!